Początek produkcji Izery przewidziany jest na koniec roku 2025 i mam nadzieję, że z lekkim wyprzedzeniem będziemy mogli pokazać państwu gotowy samochód – stwierdził podczas tegorocznej edycji 4 Design Days (4DD) w Katowicach, Tadeusz Jelec, który jest głównym projektantem Izery, a także wieloletni projektant Jaguara.
Oznacza to mniej więcej tyle, że już za 2 lata z fabryki Electromobility Poland w Jaworznie mają wyjechać pierwsze egzemplarze polskiej Izery. Na razie wprawdzie nie ma fabryki jednak ma ona zostać otwarta w grudniu 2025 roku przy drodze krajowej DK79, która łączy się z ekspresową S1 i autostradą A4. Pierwsze prace nad Izerą mają ruszyć już niebawem. Zakłada się, że zdolność produkcyjna fabryki ma pozwalać na produkcję około 100 tysięcy samochodów rocznie. Ponadto podaje się, że pierwsza zmiana ma wytwarzać 33,4 tysiące samochodów z nadwoziem hatchback, a później mają dojść dwie kolejne zmiany i rodzaje nadwozia.
Ponadto według danych z PAP planowane jest zatrudnienie 2403 osób. Sama fabryka ma być jednak w wysokim stopniu zautomatyzowana zwłaszcza w procesach spawania i lakierowania.
Istotnym aspektem dyskusji o polski elektryku są oczywiście jego parametry. Na szczęście już w tym momencie wiadomo o aucie naprawdę sporo. Po pierwsze Izera będzie produkowana na platformie SEA (Sustainable Experience Architecture). SEA obecnie jest najbardziej zaawansowaną technologią, która obejmuje zarówno oprogramowanie, elementy mechaniczne jak i ekosystem cyfrowy. Obecnie korzystają z niej między innymi marki Zeekr oraz Smart.
Ponadto wiemy że EMP planuje zaimplementować w polskim elektryku dwie pojemności baterii. Jedno ładowanie powinno zapewnić 400 km zasięgu pojazdu. Jak deklaruje spółka, napęd który będzie zamontowany w samochodach elektrycznych Izera powinien pozwolić na przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w niecałe 8 sekund. Jest to naprawdę dobra statystyka.
W planach jest również implementacja licznych systemów bezpieczeństwa takich jak ESC (system stabilizacji toru jazdy), TSR (rozpoznawanie znaków drogowych), FCW (ostrzeganie przed zderzeniem), a także BSW (monitorowanie martwego pola). Niewątpliwie parametry tego pojazdu robią wrażenie. Niestety na ten moment nie jest dokładnie znana cena tego pojazdu. Deweloper zarzeka się jednak, że samochody powinny być w zasięgu finansowym Polaków. Wiele pracy jeszcze przed Electromobility Poland. Miejmy jednak nadzieje, że zakładany plan zostanie wykonany i już pod koniec 2025 roku będziemy mieli możliwość zakupu pierwszych modeli Izery.