Firma BYD auto powstała w 2003 roku. Jest to duża chińska firma, która jako jedna z pierwszych wyprodukowała milion samochodów elektrycznych zapełniając w ten sposób potrzeby rozwijającego się rynku. Pod względem wartości rynkowej zajmuje obecnie 4 miejsce pośród wszystkich światowych koncernów samochodów. Wyprzedza ją jedynie Tesla, Volkswagen i Toyota. Sama firma BYD specjalizuje się w głównej mierze w samochodach osobowych, bateriach do aut EV, ciężarówkach, autobusach i rowerach elektrycznych. W 2020 BYD zdecydowało się ogłosić ekspansję na Europę. Pierwszym autem firmy dostępnym w Europie jest Tang – elektryczny SUV, który można kupić między innymi w Norwegii. Atutem tego pojazdu jest jego niezwykły zasięg (528 km) oraz szybkie ładowanie pozwalające na naładowanie baterii od 30 do 80% w zaledwie pół godziny. Poza tym przyciąga on swoją atrakcyjną ceną (265 tysięcy złotych).
Geely jest kolejną dużą chińską marką samochodową. Sama firma powstała już w 1997 roku, a w 2009 roku udało jej się nabyć szwedzkie Volvo, które od tego czasu radzi sobie naprawdę świetnie i notuje rekordy sprzedaży. Wyniki sprzedaży robią wrażenie. W 2019 roku cała grupa Geely do której zaliczają się Geely Auto, Volvo, Lotus i Lynk&Co sprzedała ponad 1,8 mln egzemplarzy samochodów. Po nabyciu London Electric Vehicle Company firma rozpoczęła elektryfikację brytyjskich taksówek i wypuściła już pierwsze modele na rynek. Kosztują one 300 tysięcy złotych i co ciekawe taksówki LEVC są już dostępne w Polsce.
Jest to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych w Chinach, która została założona w 1984 roku. To jeden z największych producentów SUV-ów oraz Pick-upów. Samochody tej firmy to między innymi Haval (SUV), ORA (auta elektryczne) oraz TANK (luksusowe terenówki). Swoją obecność w Europie firma zaznaczyła w roku 2012, kiedy otworzyła swoją fabrykę w Bułgarii. W Polsce pojawiły się między innymi samochody marki Haval, H6 (SUV) oraz Steed (pick-up). ORA również ma pojawić się w naszym kraju. Zasadniczo zapewne nasuwa się wam pytanie dlaczego chińskie elektryki zdobywają taką popularność w Europie? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta, nie tylko dorównują one osiągami swoim europejskim i amerykańskim odpowiednikom, a jednocześnie są od nich znacznie tańsze. Dlatego też między innymi Polacy tak chętnie decydują się na ich zakup. Poza tym firmy takie jak BYD szybko odpowiedziały na zapotrzebowanie rynku samochodów elektrycznych. Podaż była duża, a tylko chińskie elektryki spełniały potrzeby klientów. Czy chińska motoryzacja utrzyma swoją silną pozycję na rynku samochodów elektrycznych? Zapewne tak.